پشتیبانی راهکار
بستانکاری شخص - نسخه قابل چاپ

+- پشتیبانی راهکار (http://forum.rahkarsoft.com)
+-- انجمن: پاسخ به سوالات آموزشی در زمینه نرم افزارهای راهکار سافت (/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: نرم افزار فروشگاهی راهکار (/forumdisplay.php?fid=21)
+--- موضوع: بستانکاری شخص (/showthread.php?tid=664)

صفحات 1 2


بستانکاری شخص - m.kargah - 20-02-2017 05:09 PM

با سلام
از شخص a درخواست کردیم از فروشگاه b قطعه ای خریداری کند و برایمان ارسال کند . فاکتور خرید را به اسم فروشگاه b در سیستم ثبت نمودم
مبلغ فاکتور را نیر شخص a پرداخت نمود . بستانکاری شخص a را در چه قالبی باید در سیستم ثبت کنم ؟
و هنگام تسویه با فرد a چطور؟


RE: بستانکاری شخص - admin - 21-02-2017 03:16 AM

با سلام

نقل قول:از شخص a درخواست کردیم از فروشگاه b قطعه ای خریداری کند و برایمان ارسال کند . فاکتور خرید را به اسم فروشگاه b در سیستم ثبت نمودم
مبلغ فاکتور را نیر شخص a پرداخت نمود . بستانکاری شخص a را در چه قالبی باید در سیستم ثبت کنم ؟
و هنگام تسویه با فرد a چطور؟

در ابتدا در مورد صورت مساله شما یک سوال دارم. حکم شخص a اینجا چیست؟ یعنی ساده تر و دقیق تر بخواهم بپرسم، سوال من اینست که شخص a اینجا چه کاره است؟

اگر ساده تر به مساله نگاه کنیم خیلی شفاف است، شما یک فاکتور خرید دارید که به شکل نقد است. در واقع فرد a اینجا نقشش مشخص نیست. شما یک فاکتور خرید نقد دارید که از فروشگاه b خریداری کرده اید و آنرا تسویه کرده اید. و تمام.

حالا میرسیم به مساله شخص a :

شخص a الان یک پولی بصورت دستی از شما طلبکار است و تمام. هیچ نقش دیگری هم ظاهرا ندارد.

با این تفاسیر آموزشهای زیر به شما کمک می کند که هم تسویه فاکتورها را بزنید و هم اینکه حساب و کتاب طلبها و بدهیهای دستی تان را ثبت نمایید.

آموزش نحوه ثبت اسناد امور مالی در نرم افزار فروشگاهی راهکار
http://kahlek.ir/rahkaredu/index.php/post355285

نحویه تسویه فاکتورهای خرید و فروش در نرم افزار فروشگاهی راهکار
http://kahlek.ir/rahkaredu/index.php/post355311

یک نکته کلی هم برای شما دارم :
از نظر حسابداری و اساسا حساب و کتاب مهمترین مساله شناخت رویداد مالی است، در واقع این رویدادهای مالی هستند که در حسابداری ثبت و ضبط می شوند و با وارد کردن سایر مسائل حاشیه ای ابهام در رویدادهای مالی ایجاد نکنید. بعنوان مثال در این صورت مساله فعلی شما به جمله زیر دقت کنید.

نقل قول:از شخص a درخواست کردیم از فروشگاه b قطعه ای خریداری کند و برایمان ارسال کند .

این شخص الان مطابق این صورت مساله هیچ نقشی در رویداد مالی ندارد و این جمله نکته انحرافی و حاشیه ای صورت مساله شما است.


RE: بستانکاری شخص - m.kargah - 21-02-2017 10:53 AM

بسیار نکته بینانه و دقیق مطرح کردین واقعا بهتون تبریک می گم بابت این تیم باحوصله

اما مسئله ای وجود دارد اینست که در یکی دو مورد این موضوع قابل حل است . اما اگر شخص a یک نماینده هست در شهر دیگر که در ماه دهها خرید را برایمان انجام می دهد و هزینه را خودش پرداخت می کند . از طرفی شما فرمودید فکتور را تسویه نزنم یعنی هم به فروشنده فرد b بدهکارم هم به شخص a در صورتیکه فاکتور پولش پرداخت شده . در دراز مدت تفکیکش مشکل خواهد بود
سوال دوم در سند مالی برای فرد a کدام حالت را باید انتخاب کنم ؟ دریافت از طرف حساب؟


RE: بستانکاری شخص - beheshty - 21-02-2017 01:34 PM

سلام به نظر من چون طرف حساب شما شخص a هست بهتر است فاکتور های خرید را به اسم شخص a صادر کنید و تسویه هم با شخص a انجام دهید در واقع شما از شخص a خرید انجام میدهید.
اگر شخص a از یک فروشگاه خرید میکند نام او را به عنوان فروشنده و به صورت( a واسط b )تعریف کنید در غیر اینصورت در توضیحات فاکتورخرید نام فروشگاه b ثبت کنید


RE: بستانکاری شخص - admin - 21-02-2017 04:16 PM

با سلام

نقل قول:از طرفی شما فرمودید فکتور را تسویه نزنم یعنی هم به فروشنده فرد b بدهکارم هم به شخص a در صورتیکه فاکتور پولش پرداخت شده .

این قسمت از پاسخ حق با شما است. مساله را مرور کردیم و در بررسی مجدد پاسخ اولیه را اصلاح کردیم. اما در کلیت پاسخ قضیه همان است.
قسمت اصلاح شده پاسخ بالا را در زیر دوباره می آورم :

نقل قول:اگر ساده تر به مساله نگاه کنیم خیلی شفاف است، شما یک فاکتور خرید دارید که به شکل نقد است. در واقع فرد a اینجا نقشش مشخص نیست. شما یک فاکتور خرید نقد دارید که از فروشگاه b خریداری کرده اید و آنرا تسویه کرده اید. و تمام.

ضمن اینکه مساله ای که دوست عزیزمان beheshty گفتند نیز بسیار راه حل بهتر و منطقی تری به نظر میرسد.

نقل قول:سلام به نظر من چون طرف حساب شما شخص a هست بهتر است فاکتور های خرید را به اسم شخص a صادر کنید و تسویه هم با شخص a انجام دهید در واقع شما از شخص a خرید انجام میدهید.
اگر شخص a از یک فروشگاه خرید میکند نام او را به عنوان فروشنده و به صورت( a واسط b )تعریف کنید در غیر اینصورت در توضیحات فاکتورخرید نام فروشگاه b ثبت کنید

این راه حلی که این دوستمان گفت بسیار شفاف و واضح است. و پیشنهاد مابه شما برای ساده تر کردن مساله همین روش است. ضمن اینکه با اصلاحیه ای که در روش بالا گفتیم آن نیز قابل انجام است.

در کل یک جمله کلی بگوییم :
سعی کنید تا حد امکان مسائل را ساده تر کنید و از پیچیدگی بی مورد پرهیز کنید. به قول لئوناردو داوینچی : "سادگی بهترین هنر است."

در مورد قسمت دوم مساله شما :
نقل قول:در سند مالی برای فرد a کدام حالت را باید انتخاب کنم ؟ دریافت از طرف حساب؟

دریافت از طرف حساب میتواند حالتهای مختلفی داشته باشد که بسته به نوع دریافت یکی از گزینه های زیر را استفاده کنید :

1. دریافت از طرف حساب - نقدی : در مواقعی که پول نقد از طرف حساب گرفته اید، در مورد فعلی شما ظاهرا نقدی است.
2. دریافت از طرف حساب - کارتخوان : در مواقعی که با استفاده از دستگاه پوز از طرف حساب پول گرفته اید.
3. حواله طرف حساب : در مواقعی که طرف حساب پول را به حساب بانکی شما واریز کرده است.


RE: بستانکاری شخص - m.kargah - 21-02-2017 07:27 PM

از کاربر beheshty و ادمین عزیز ممنون بابت راهنمایی.

دو روش برای تسویه استفاده می کنیم یا بعنوان سند مالی که می شود دریافت به طرف حساب و یا از طریق فاکتور که در تسویه فاکتور به چند حالت که اشاره کردین ثبت می گردد.
امروز این کار را انجام دادم اما در گزارشگیری سردرگمی بوجد آمد بدین صورت که دریافت به طرف حسابها را زدم یک رکورد کم بود بعدا متوجه شدم که آن رکورد را به روش دوم درون خود فاکتور تسویه کردم یعنی از سه رکورد دو رکورد توسط سند مالی و یک رکورد توسط فاکتور.
- تصور بنده این بود وقتی تسویه فاکتور می زنیم و مبلغ می دهیم سیستم باید یک رکورد در سند مالی ایجاد کند

- نکته دوم : دریافت از طرف حساب - نقدی : خب این مبلغ کجا می رود آیا مجدا باید رکورد دیگری ثبت کنیم و پرداخت به صندوق بزنیم؟
یا مثلا پرداخت به طرف حساب از کجا پرداخت شد؟ مگر نباید همه داد و ستدها از صندوق و به صندوق صورت گیرد؟
ببخشید اولین تجربه کار با حسابداری دارم اگه سوالاتم سطحیه عذرخواهی می کنم


RE: بستانکاری شخص - admin - 22-02-2017 01:09 AM

با سلام

نقل قول:دو روش برای تسویه استفاده می کنیم یا بعنوان سند مالی که می شود دریافت به طرف حساب و یا از طریق فاکتور که در تسویه فاکتور به چند حالت که اشاره کردین ثبت می گردد.
امروز این کار را انجام دادم اما در گزارشگیری سردرگمی بوجد آمد بدین صورت که دریافت به طرف حسابها را زدم یک رکورد کم بود بعدا متوجه شدم که آن رکورد را به روش دوم درون خود فاکتور تسویه کردم یعنی از سه رکورد دو رکورد توسط سند مالی و یک رکورد توسط فاکتور.
- تصور بنده این بود وقتی تسویه فاکتور می زنیم و مبلغ می دهیم سیستم باید یک رکورد در سند مالی ایجاد کند

یک نکته مهم : شما چه از طریق فاکتور تسویه کنید و یا چه از طریق امور مالی تفاوتی نمی کند و در هر دو صورت در حساب طرف حساب لحاظ می شود. اگر از طریق یکی از این روشها تسویه کردید دیگر نیازی به روش دیگر ندارید.

در این مورد توصیه می کنم آموزش مربوط به تسویه فاکتورها و همینطور امور مالی را که در همین موضوع برایتان ارسال کردم دوباره با دقت بیشتری بخوانید.

به آموزشهای بالا، آموزش زیر را نیز اضافه می کنم که حتما برای آنهم وقت بگزارید :

گزارش دفتر حساب
http://kahlek.ir/rahkaredu/index.php/post355284

نقل قول:- نکته دوم : دریافت از طرف حساب - نقدی : خب این مبلغ کجا می رود آیا مجدا باید رکورد دیگری ثبت کنیم و پرداخت به صندوق بزنیم؟
یا مثلا پرداخت به طرف حساب از کجا پرداخت شد؟ مگر نباید همه داد و ستدها از صندوق و به صندوق صورت گیرد؟

خیر نیازی نیست رکورد دیگری بزنید، همان ثبت دریافتی نقدی از طرف حساب هم در صندوق و هم در حساب شخص مربوطه همزمان تاثیر می گذارد. مشکل شما در اینجا عدم آشنایی با گزارش "دفتر حساب" است. آموزش بالا را حتما با دقت بخوانید. این گزارش یکی از مهمترین گزارشهای برنامه است و مدام با آن سر و کار خواهید داشت و پاسخ سوالهای شما نیز در همین گزارش است.


RE: بستانکاری شخص - m.kargah - 22-02-2017 09:51 AM

ممنون از وقتی که گذاشتین . آموزشهای شما از لحاظ فنی و نرم افزاری کامل است لینکهایی که می گزارید را بارها خوانده ام در این لینکها نحوه انجام کار را آموزش می دهد . مشکل اینجاست یوزرهایی مثل بنده آشنایی با اصول حسابداری ندارند. بنظرم اگر در این قسمت ها کاربرد و مثال آورده شود خیلی زیباتر خواهد بود مثلا در بخش اسناد مالی هم همینطور آموزش داده شده و گزینه ها را تعریف کردید و نحوه کار با آنها در صورتیکه من اول باید بدانم در مقابل کدام خواسته ام باید از این بخش استفاده کنم . البته و صد البته این آموزشهایی هم که زحمتشان را کشیده اید لازم است.
مثلا بنده می خواهم برنامه نویسی تدریس کنم . دانشجو هم هیچ پیش زمینه ای ندارد حال می گویم حلقه ای داریم بنام For که روش استفاده اش بدین صورت است
For ( int i=0; i < 100 ; i++)
...
خب دانستن این موضوع هیچ کمکی به دانشجو نمی کند مگر اینکه اول مسئله ای تعریف کنم که برای اجرای آن نیاز به یک الگوریتم تکرار داشته باشیم آنجاست که کاربر حلقه برای دانشجو ملموس خواهد بود .

پیشنهاد دارم
صفر تا صد یک فروشگاه بسیار ساده رابا یک مسئله انجام دهید و برای هر بخش پاسخش را آموزش دهید مثلا :

- شخص a و b شراکتا یک دفتر تاسیس می کنند . فرد a دو میلیون تومان و فرد b پنج میلیون تومان سرمایه اولیه می گذارند
- پیش پول اجازه می دهند
- لوازم اولیه مانند لوازم التحریر و میز و صندلی و غیره خریداری می گردد
- هزینه تبلیغات می دهند
- مواد مصرفی و خوراکی مانند چای و قند و .. می خرند
- یک فاکتور خرید نقد و یکی هم نسیه درج گردد
- یک فاکتور فروش نقد و یکی هم نسیه درج گردد
- از پول فروش اجاره پرداخت گردد
- سرمایه فرد b افزایش داده شود
- حساب شخص مشاهده و گزارش شود
- سرمایه ها و موجودی ها و سود و زیان مشاهده و گزارش شود

بنظرم با مثالی اینچنینی و کاربردی برنامه تشریح شود خیلی از ابهامات حل خواهد شد چون من بجز بخش فاکتور هنوز نتوانسته ام با بخش دریافت و پرداخت و هزینه ها ارتباط بر قرار کنم . همش احساس می کنم دارم اشتباه عمل می کنم.


RE: بستانکاری شخص - admin - 23-02-2017 01:52 AM

با سلام

در ابتدا از شما ممنونم که این موارد را به ما یادآوری می کنید. ما از این پیشنهادات قطعا در جهت بهبود آموزشها کمک خواهیم گرفت. ضمن اینکه ما معمولا در آموزشها مخصوصا مواردی که نیاز به تشریح داشته باشند مثالهایی را زده ایم. اما آنجا که دیگر اظهر من الشمس بوده زیاد سعی کرده ایم اطاله کلام نشود و سر راست به آموزش نحوه کار پرداخته ایم.

نقل قول:مشکل اینجاست یوزرهایی مثل بنده آشنایی با اصول حسابداری ندارند.

یک نکته مهم در این ارتباط : برای کار با نرم افزار فروشگاهی راهکار هیچ نیازی به دانش حسابداری ندارید. اساسا این نرم افزار طوری طراحی شده است که همگان به سادگی بتوانند با آن کار کنند. مفاهیم استفاده شده در این نرم افزار همان مفاهیم محاوره ای و روز مره است که فروشگاه ها و یا صاحبان کسب و کارها بارها آنها را در طول روز می شنوند و با آنها سر و کار دارند.

نرم افزار فروشگاهی راهکار طوری ساده طراحی شده است که به جرات می توانم به شما بگویم شما صرفا با دیدن همان فیلم اولیه (و حتی در خیلی از موارد اگر یک تجربه قبلی با سایر برنامه ها داشته باشید، بدون دیدن آن فیلم) براحتی می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. در واقع کسی که در محیط کسب و کار قرار دارد به سادگی می تواند با عناوین موجود در نرم افزار ارتباط برقرار کند.

به نظر بنده می رسد با نوع صحبتهای شما و حتی مدل مثالهایی که می زنید به عنوان یک شخص بیرونی مشغول تجزیه و تحلیل نرم افزار هستید و از آن در محیط عملیاتی استفاده نمی کنید. البته این حدس بنده است و اصراری بر صحت یا سقم آن ندارم. از این رو این مسئله را مطرح کردم که به شما عرض کنم اگر در محیط عملیاتی مشغول کار باشید درک اینکه مثلا "دریافت نقدی از طرف حساب" چیست، واقعا کار پیچیده ای نمی باشد.

اینکه اصرار دارید پیچیده است برای بنده قابل هضم نیست. شما الان اگر به ده تا فروشگاه مختلف سر بزنید (هر فروشگاهی که باشد، کفش، لباس، لوازم آرایشی، سوپر مارکت و ...) اساسا درک اینکه بین دریافت نقد و دریافت پوز و یا حواله چه فرقی می کند سوالشان نیست، بلکه سوالشان مواردی مثل اینست .

مثال :
1. آقا من دریافتیهای پوزم را کجا ثبت کنم؟ و ما پاسخ میدهیم اینجا ثبت کنید.
2. آقا من دریافتیهای پوزم را چطوری ثبت کنم؟ و ما پاسخ می دهیم اینطوری.
3. آقا اگر یک کسی پولی به حساب بانکی من حواله کرد من آن را کجا ثبت کنم؟ و ما پاسخ می دهیم اینجا و اینطوری ....

در واقع آموزشهای ما بر اساس اینگونه پرسش و پاسخها شکل گرفته اند.

یک نکته مهم که در صحبتهای شما بود و با آن استدلال کرده بودید، اساسا تا حدودی میتواند اشتباه باشد تلاش ما در این آموزشها این نیست که کار فروشگاه داری و یا کسب و کار روز مره افراد را به آنها یاد بدهیم. بلکه این آموزشها به منزله دفترچه راهنمای استفاده از نرم افزار فروشگاهی راهکار است. در واقع ما طی این آموزشها به صاحبان کسب و کار یاد می دهیم چگونه کار روزمره شان را (که قطعا با کار خودشان آشنایی دارند) بصورت سیستمی در نرم افزار ثبت کنند.

با اینحال توصیه بنده به شما اینست که هر جای کار که ابهامی داشتید همان مورد را مطرح کنید تا ابهامش را برای شما برطرف کنیم. حتی الامکان موارد را بصورت موردی و با تفکیک موضوعی در موضوعات جداگانه ثبت کنید تا مشخصا به آن ابهام ذهنی شما در آن موضوع خاص پرداخته شود و کارآتر باشد.

با سپاس فراوان از شما


RE: بستانکاری شخص - m.kargah - 23-02-2017 07:07 PM

سلام و عرض ادب
با توجه به اینکه اعتراف می کنم اولین باریست که در یک خدمات پشتیبانی میبینم واقعا به کلمه کلمه نوشته های کاربر اهمیت می دهید و این واقعا دست مریزاد دارد و در کشور ما یک پدیده نادر محسوب می شود و در هر شرایطی تمام تلاشم را خواهم کرد که هم مطالبتان را تایید کنم و هم پیشنهاداتم را ارائه دهم شاید بنحوی هم حق دهم که برداشت اینچنینی هم داشته باشید .
اما قضیه اینست که اولین بار است که یک شغلی را استارت زده ام که بطور رسمی با مشتری سر و کار دارم و باید روزمره گیها را ثبت کنم قبل از این فقط از اکسل یا فرمهای ساده ای که خودم طراحی می کردم دیتای مورد نیاز را ثبت می کردم . واقف هستین که برنامه نویس علاقه دارد نیاز های نرم افزاری را با برنامه های خودش مرتفع کند و لذت ببرد اما حالاکه کار رسمی را شروع کردم و نیاز به ثبت همه امورات روز مره دارم و باید در مقابل بقیه سهامدارن جوابگو باشم ریزنگری من در برنامه و طرح سوالات اینچنینی فقط و فقط به همین نیت هست و هیچ قصد دیگری نیست.
بصورت عملیاتی تا کنون حدود 20 فاکتور اعم از خدمات و فروش صادر کرده ام و همچنین فاکتور خرید . در ثبت هزینه ها هم همه را بصورت هزینه از صندوق ثبت کرده ام.
سوالاتم در حین تحلیل نرم افزار بوجد نمی آید بلکه موقعی برایم جای سوال است که قطعه ای را مثلا دوستی از شهر دیگر برایم خریداری کرده و خودش هم حساب کرده و برایم پست کرده که از شما پرسیدم
یا مثلا موجودی نقدی کم بود مجبور شدم از سهامدار دیگری درخواست مبلغ کنم و در این شرایط ماندم که در کدام قسمت باید ثبت کنم که برایم سوال بوجود آمد.
یا مثلا چند روز پیش دوستی برایم تراکت چاپ کرد که من به ایشان بدهکار شدم بعد از بنده درخواست کرد سیستمی برایش تهیه کنم که ایشان بدهکار شدن و باید این بده بستان را ثبت می کردم.
سوالاتم صرفا در حین کار عملیاتی با نرم افزار بوجود آمده که برایتان ارسال کردم . اگر سوء تعبیر شد عذرخواهی می کنم
مثلا بخشی را در فاکتور تسویه کردم . بخش دیگری را در سند مالی . بعد در بخش اسناد مالی آن مبلغی که در فاکتور تسویه کرده بود وجود نداشت برایم سوال پیش آمد که با تسویه فاکتور مگر در اصل نباید سند مالی اتفاق بیفتد ؟ پس بهترین بخش گزارش گیری برای دانستن دریافت و پرداختها کدام قسمت است .
ابهامی در بخش فاکتور ندارم چون براحتی از آن استفاده کرده ام هزینه ها هم در بخش اسناد مالی و هزینه از صندوق درج کردم ولی بقیه دریافت و پرداختی ها را نتوانستم درک کنم چطور به ساده ترین نحو درج کنم
نکته اخر فیلم اموزشی شما عالی بود ولی فقط تا فاکتور توضیح داده . و اسناد مالی تشریح کامل نشده مهم این است که در مقابله با چه صورت مسئله ای باید از مدام گزینه سندمالی استفاده کنیم وگرنه نوع استفاده که در تمام حالات یکیست. و یا اینکه در مقابل کدام نیاز از کدام گزارش باید استفاده شود
با تشکر و قدردانی فراوان