پشتیبانی راهکار

نسخه‌ی کامل: گزارش سود فاکتور های فروش(*مهم*)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام، این موضوع خیلی مشکل ساز شده و تو پست های قبلی هم زیاد در موردش صحبت شده ولی جواب قانع کننده ای داده نشده.

شرح این مشکل:
مثلا ما تو قسمت تعاریف کالا یه کالایی رو تعریف کردیم و بعدا تو فاکتور خرید 20 تا از اون رو خریداری کردیم. مثلا 20 پوشک بچه با قیمت 27000 هزار تومن و بعدا تو فاکتور فروش 15 تا از همین کالا رو با قیمت 28500 می فروشیم. مسلما در قسمت گزارش سود، بهای تمام شده رو (15*27000=405000) 405000 هزار تومن و مبلغ قابل پرداخت رو 427500 هزار تومن نشون میده. و سود فاکتور رو 22500 هزار تومن نشون میده. حالا این جا رو داشته باشید که ما 20 تا موجودی خرید کردیم و 15 تا فروختیم.

حالا مشکل از این جا شروع میشه که مثلا قیمت خرید همین پوشک که 27000 هزار تومن بود میشه 26800 بعد در تهیه گزارش سود فاکتور از آخرین قیمت خرید استفاده می کنه.

اگه فراموش نکرده باشید هنوز 5 تا پوشک تو انبار با قیمت خرید 27000 هزار تومن موجوده.

اون وقت تکلیف اون 5 تا پوشک چی میشه. اون 5 تا رو اگه فروختیم با قیمت خرید 26800 هزار تومن سودشو حساب میکنه در حالی که 27000 هزار تومن خریدیم .

باتشکر از نرم افزار قدرتمند و پشتیبانی فوق العاده تون.
با سلام.

دوست بزرگوار با سلام. در این مورد مقدمه و پاره ای توضیحات لازم است.

مساله محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته خودش یک داستان مفصلی است و مدتها متخصصان حسابداری به آن فکر کرده اند و در مورد آن بحث ها شده است و خلاصه همه آنها اینست که روشهای مختلفی را برای آن در نظر گرفته اند و بصورت استاندارد در آورده اند که در ادامه به آنها می پردازم.

روشهای تعیین بهای تمام شده موجودی کالا :

1. فایفو
2. لایفو
3.میانگین موزون
4. شناسایی ویژه

بغیر از روش شناسایی ویژه، سایر روشها همه تخمینی هستند و هیچ کدام قادر نیستند دقیقا بهای تمام شده کالاها را محاسبه کنند، منتهی حسابداران با علم بدین مطلب و با تجربه و تخصص این موارد را جزء استانداردهای حسابداری پذیرفته اند.

روش شناسایی ویژه تنها روشی است که بهای تمام شده را درست و دقیق حساب می کند که آنهم به دلیل سخت بودن نگهداری اطلاعات در چنین روشی استفاده نمی گردد.

روشی که ما در نرم افزار فروشگاهی راهکار استفاده کرده ایم روش لایفو می باشد و آخرین قیمت خرید را در لحظه فروش به همراه فاکتور فروش ذخیره می کند و همان را ملاک محاسبه سود قرار می دهد. برای اینکه اطلاعات سود فاکتورهای فروش شما طبق این روش صحیح باشد شما باید هر بار که کالا را با قیمت جدیدی خریداری می کنید قیمت خرید آن را در اطلاعات کالا ثبت نمایید و همواره خریدها را قبل از فروشها در سیستم ثبت نمایید.

البته در آینده روش میانگین موزون را نیز به سیستم اضافه خواهیم کرد و انتخاب بین این دو روش را به عهده کاربران قرار خواهیم داد. در روش میانگین موزون قیمت خرید بر اساس یک فرمولی و به نحوی محاسبه می شود که پارامترهای آن تعداد خرید هر مرحله و قیمت خرید آن مرحله می باشد و بطور خلاصه میانگینی از قیمتهای خرید را بعنوان قیمت خرید لحاظ می کند. البته این روش هم تخمینی هست اما تقریب آن مناسبتر می باشد.

اشکالاتی که شما می گویید وارد است اما نه به برنامه راهکار، بلکه به دانش حسابداری این اشکالات وارد است. البته حسابدارن هم چاره ای نداشتند و بعد از کلی همفکری و گذر زمان به نتایج فوق رسیده اند و آنها را بعنوان استاندارد در آورده اند و ما فقط از این استانداردها تبعیت می کنیم.


حالا به مثال شما می پردازم : مثال شما هم از این بحث ها خارج نیست. همان پوشکی را که مثال زدید یکبار 27 هزار تومان و بار دیگر 26 هزار تومان خریداری کرده اید. آیا اگر از این پوشک 500 بسته در انبار شما باشد شما برای اینکه بتوانید هر بار مشخص کنید پوشکی را که الان دارید می فروشید از کدام بار خرید است. آیا از آنهاست که 27 خریدید یا آنهایی که 26 خریدید. خوب اگر فضای زیادی داشته باشید و بتوانید طبقه بندی کنید می توانید بعنوان مثال پوشک های هر خرید را با ذکر مشخصات و قیمت خرید آن در قفسه جداگانه ای بسته بندی کنید. حالا اگر بجای دو باری که مثال زدید مثلا سی بار با قیمتهای متفاوت خریداری کرده باشید چه می شود. اگر کالاهای دیگر را هم وارد این ماجرا کنیم خودتان متوجه خواهید شد که پیدا کردن اینکه این پوشک از کدام بار خرید شما است چه جهنمی می شود. برای همین هم چاره ای جز تقریب و تخمین نمی ماند.

روش شناسایی ویژه را هم که گفتم معمولا برای کالاهای خاص و گران قیمت استفاده می کنند که نگهداری چنین سوابقی برای تک تک کالاها بصرفه می باشد مثل خودروهای گرانقیمت، هواپیما، ساختمان و از این قبیل. که در این روش کالاها شناسنامه دار می شوند و هر کالا دقیقا سابقه خرید و فروشش مشخص است.
درود
روش میانگین موزون چه زمانی اضافه می شود؟
با سلام.

روش میانگین موزون هم اکنون در برنامه اضافه شده است. در گزارش سود فاکتورهای فروش یک گزینه با نامه "روش محاسبه بهای تمام شده کالاها" دارد. می توانید میانگین را داخل آن انتخاب کنید.
با سلام
یه پیشنهاد داشتم
میشه روشی طراحی بکنید که مثلا
یه بار جنس الف با قیمت خرید 100 به تعداد 10 تا ثبت که شد
و بار دوم مثلا جنس الف با قیمت خرید 150 تومن به تعداد 20 تا ثبت شد

حالا تو فروش
2 تا به قیمت 120 تومن فروخته شده
9 تا هم به قیمت 120 فروخته شده

تو این فاکتور دو م 8 تای اولی رو به قیمت خرید فاکتور خرید اول محاسبه بشه و و اون یک عدد مانده به قیمت فاکتور خرید دوم-

این طوری دقیق تر هم میشه

یعنی نسبت به موجودی تو زمان فروش و تاریخ فروش
سلام

این روش استاندارد نیست .

اساسا در این زمینه در گذشته بحث های خیلی زیادی بین انجمن های حسابداری شکل گرفته و نتیجه تمامی این بحث ها شکل گیری استانداردهایی هست که در قسمت بالای همین موضوع توضیح داده شده است. و حتی بر اساس این استانداردها قانون گذاریهایی هم انجام شده است. شک نکنید خرد جمعی آنها قبلا تمامی این مسیرها را طی کرده است و برای ما و شما بهتر اینست که مطابق استانداردها کار را پیش ببریم نه اینکه استانداردهای جدیدی را بخواهیم تدوین کنیم.

با سپاس از شما
قطعا این چیزی که میفرمایید رو قبول داریم ماهم روش های قبل رو تجربه کردیم - ایده جدیدی بود که گفته شد - الان چون سیستم های حسابداری پیشرفت کرده و امکان رهگیری محصول هست میشه به روشی که گفتم عمل کرد
با سلام

چند نکته :
مهمترین پارامتر در محاسبه سود فاکتور های فروش بحث تعیین بهای تمام شده کالای بفروش رسیده می باشد. الان بنده بین موضوع روش تعیین بهای تمام شده کالا و بحث امکان رهگیری محصول که شما فرمودید هیچ ارتباطی نمی بینم . البته اگر شما ارتباطی بین تعیین بهای تمام شده کالاهای فروش رفته و امکان رهگیری محصول می بینید برای ما تشریح کنید تا ما هم نسبت به مساله ای که در ذهن شما هست آگاه شویم.

صادقانه بگویم روشی که می فرمایید حاصل تفکر عمیق نمی باشد و نتیجه نگاه بسیار سطحی به مساله می باشد. اساسا بحث بهای تمام شده یک مبحث بسیار مهم و علمی می باشد و اساتید زیادی کتابهای فراوانی در مورد آن نوشته اند و جزء مباحث درسی مهم در رشته های حسابداری و مدیریت می باشد. این روشهایی که در ابتدای این موضوع تشریح شده است اختراع بنده یا مجموعه راهکار سافت نیست و جزء اصول پذیرفته شده حسابداری می باشد. و اساسا این غیر منطقی است که ما بر سر اصول پذیرفته شده بحث کنیم.

البته شما می توانید اگر نظریه جدیدی در این زمینه دارید از طریق آکادمیک آن را دنبال کنید، اما ما خود را در موضعی نمی بینیم که روش جدیدی علاوه بر روشهای موجود (فایفو، لایفو، میانگین موزون و شناسایی ویژه) برای محاسبه بهای تمام شده کالاها ارائه بدهیم.

البته یک موضوع را هم از قلم نیندازم که به نظر من می آید چیزی که در ذهن شما است با اندکی تغییر شباهت زیادی به روش شناسایی ویژه دارد. مخصوصا اینکه صحبت از رهگیری به میان آوردید. اگر همچنین چیزی در ذهن شما است باید عرض کنم که این روش در نرم افزار قابل پیاده سازی است ولی برای کالاهای گران قیمت و خاص مثل اتومبیل و ... پیشنهاد می شود و برای جاهایی که فروش فله ای دارند، مثل یک سوپر مارکت استفاده از این روش ممکن نمی باشد.
آدرسهای ارجاع