پشتیبانی راهکار

نسخه‌ی کامل: سخت بودن برنامه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام
وقت شما بخیر

بنده این نرم‌افزار را یک دوره در آموزشگاه تدریس کردم و ضمن اینکه امکانات آن بسیار مورد شگفتی است ولی بی تعارف میگویم بعضی از مفاهیمی که در طراحی نرم‌افزار ناگزیر از طرح آن‌ها گشته‌اید، باعث سردرگمی می‌شوند.
میخواهیم یک مشتری برای فروش تعریف کنیم. ناگزیر هستیم که اول به تعریف اشخاص و شرکتها برویم. شخص را تعریف میکنیم ولی ابتدا باید حساب شناور آنرا تعریف کرده باشیم. (چون برای سرفصل بدهکاران تجاری، تیک مربوط به «شناور دارد» را زده ایم.). و این در حالی است که توضیح اینکه شناور چیست، به تنهایی سخت است. شاید بهتر بود از واژه‌ای مانند «تفصیلی مشترک» استفاده می‌کردید. حالا جای سؤال پیش می‌آید که چرا یک شخص حساب دریافتنی و پرداختنی‌اش جداست در حالیکه همیشه هر دوی آن‌ها را به یک سرفصل وصل می‌کنیم. مورد دیگر این است که این شخص ممکن است خود فروشنده نیز باشد. پیش پرداخت نیز بدهد. ودیعه نیز گرفته باشد. راهی که ما به ناچار برگزیدیم این است که شخص را چند بار تعریف کنیم (در مقابل نام، سرفصل مربوطه را نیز قید میکنیم) و در هربار به یکی از این سرفصلها وصل کنیم در حالیکه برای همه آن‌ها یک حساب شناور واحد داریم. ولی همین کار بسیار موجب سردرگمی است و توضیح آن بسیار سخت می‌نماید. بهتر بود در بخش انتهایی تعریف اشخاص که برای تخصیص سرفصلهاست خود ما چند (key-value) تعریف میکردیم مثلا KEY=«بدهکاران تجاری» و مقدار آنرا به سرفصل بدهکاران تجاری وصل می‌کردیم؛ کلید دیگری با نام بستانکاران تجاری یا سپرده پرداختی ودیعه یا … تعریف می‌کردیم و مقدار آنرا به سرفصل مربوطه وصل میکردیم. حال در پنجره انتخاب شخص که مثلاً در تعریف مشتری، ظاهر می‌شود، علاوه برنام اشخاص، همین کلیدها هم نمایش می‌یافت مثلاً بصورت «علی حسنپور – بدهکاران تجاری». و چقدر خوب می‌شد اگر میانبری به پنجره تعریف حساب شناور از داخل پنجره اشخاص وجود می‌داشت (پنجره‌ای که امکان انتخاب شناورهای موجود را میدهد، یک آیتم اضافی به نام «شناور جدید» میداشت که با انتخاب آن به پنجره تعریف حساب شناور، منتقل می‌شدیم.)
مورد دیگر، خرید نقد است با اینکه خرید از طریق تدارکات انجام شده و ما کارپرداز را مشخص کرده‌ایم، در هنگام ثبت اعلامیه پرداخت مربوطه، میگوید صندوق را مشخص کنید. درحالیکه مبلغ خرید را نه صندوق بلکه تدارکات می‌پردازد و در سند حسابداری تولید شده باید اینگونه ثبت شود. ناگزیر، تدارکات را نیز بعنوان صندوق تعریف کردیم و سرفصل آنرا به سرفصل تدارکات، وصل کردیم. سند حسابداری صحیحی تولید شد ولی توضیح اینکه چرا ما تدارکات را بعنوان صندوق تعریف کردیم، سخت است. اگر راه حل همین است، حداقل در تعاریف پایه خزانه‌داری، بهتر بود بجای گزینه صندوق از عنوان «صندوق-تنخواه‌گردانها» استفاده می‌شد.(در اینصورت نیز لازم می‌شد تعریف کارپرداز از «تدارکات و خرید» حذف شود).

در پایان لازم میدانم در مقابل انتقادهایی که مطرح کردم و به نظرم باعث عدم رغبت افراد در بکار بردن این نرم‌افزار می‌شود، این را نیز اضافه کنم که نرم‌افزار بسیار منعطف و قدرتمند و دارای امکانات وسیع می‌باشد.
سلام.

ایراداتی که مطرح کردید کاملا وارد است و ما آنها را می پذیریم.

بطور کلی طراحی نرم افزار خوب چندین فاز دارد:

در فاز اول سعی تیم طراحی و برنامه نویسی بر اینست که کارکرد های نرم افزار به نحوی پیاده سازی گردد. یعنی مهم در این مرحله فانکشنالیتی ها هستند.

در فاز بعدی از روی نظرات کاربران و بقول خودمان فیدبک ها اقدام به رفع اشکالات و افزودن تسهیلات می کنند. تا نرم افزار روز به روز روان تر و بهتر شود.

وقتی نرم افزار به ثبات رسید و در واقع از عهده منظوری که برای آن طراحی شد بر آمد حال روز به روز به هوشمند تر کردن آن می پردازند.

البته معمولا این مراحل تلفیقی صورت می پذیرد و رویه خطی ندارد . نرم افزار ما هنوز در ابتدای راه خودش است و بسیار جای کار و بهبود دارد.

قطعا در نسخه های بعدی نرم افزار به تک تک موارد اشاره شده توسط کاربران با تمام جزئیاتش فکر خواهیم کرد و سعی ما بر بهبود کار می باشد.

با سپاس از شما
با اجازه یک مورد دیگر را هم به عرایضم اضافه میکنم:
وقتی پنجره انتخاب شناورها ظاهر می‌شود بهتر است امکانی برای فیلتر کردن آنها بوسیله انتخاب گروهشان داشته باشیم. درست مانند فیلتر کردن کالاهای انبار بوسیله گروهشان در پنجره انتخاب کالا.

مرسی از توجهتان و با آروزی استقبال بینظیر حسابداران از نرم‌افزار قوی شما. بنده به خوبی آگاهم که اگر خودتان سرفصلهای ثابتی در نرم‌افزار تعبیه میکردید و بطور ثابت از آنها استفاده می‌نمودید، میزان کار طراحی و اجرای نرم‌افزار شاید صد برابر کاهش می‌یافت و استفاده از آن ساده می‌شد. ولی این پیچیدگی هزینه‌ای است که برای تبدیل شدن نرم‌افزار به یک سیستم ERP (و یک نرم‌افزار کارامد و فاقد محدودیت) پرداخته‌اید.
با سلام.

بابت مواردی که اطلاع رسانی نموده اید، سپاسگزاریم.
آدرسهای ارجاع